İşletmenin amaçlarını gerçekleştirmeye çalışırken etkiledikleri ve etkilendikleri birey ve gruplardır. Stratejilerin oluşturulmasında ve uygulanmasında kullanılan yaklaşımlardan biri bu bireylerin veya grupların hem tespit edilmesi hem de daha iyi anlaşılması için analiz edilmesine dayanır. İşletmenin başarısında önemli etkileri vardır. O nedenle stratejik yönetimle ilgili kavramlardan biridir.
Yukarıda özellikleri anlatılan kavram hangisidir?
Paydaşlar, işletmenin amaçlarını gerçekleştirmeye çalışırken etkiledikleri ve etkilendikleri birey ve gruplardır. Stratejilerin oluşturulmasında ve uygulanmasında kullanılan yaklaşımlardan biri bu bireylerin veya grupların hem tespit edilmesi hem de daha iyi anlaşılması için analiz edilmesine dayanır. Paydaşların işletmenin başarısında önemli etkileri vardır. O nedenle stratejik yönetimle ilgili kavramlardan biridir. Stratejistler, kilit paydaşların sadece bilinen ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde değil, ihtiyaçlarının ötesine geçecek şekilde işletmenin genel amacını belirlerler. Bu işletmelerin misyon ve vizyon ifadelerinde netlik kazanır.
Aşağıdakilerden hangisi misyon bildirgesini oluşturan bileşenlerden biri değildir?
Misyon bildirgesini oluşturan bileşenleri dokuz maddede sınıflandırmak mümkün. Bunlar müşteriler, işletmenin sunduğu ürünler ve hizmetler, pazar/işletmeni rekabet alanı, teknolojiyi yakalayabilmek, işletmenin varlığını sürdürme, büyüme ve karlılık için teşebbüste bulunması, işletmenin felsefesi, benlik kavramını yansıtması, toplumsal imaja önem vermek ve çalışanlara önem vermek. Görüldüğü gibi söz konusu bileşenler arasında bireysel imajı ön plana çıkarmak yok, aksine toplumsal imaja önem vermek söz konusu. Doğru cevap D'dir.
SWOT analizine göre işletmenin sermayeye dönüştürebileceği eğilimleri, güçleri, olayları ve düşünceleri ifade eden terim aşağıdakilerden hangisidir?
SWOT kelimesinin Türkçe karşılığında geçen güçlü yönler, işletmenin ya da çalışma biriminin iyi performans göstermesine olanak tan›yan yetkinlikleri; zayıfyönler, işletmenin ya da çalışma biriminin iyi performans göstermesini engelleyenözellikleri; fırsatlar, işletmenin sermayeye dönüştürebileceği eğilimleri, güçleri,olayları ve düşünceleri; tehditler ise işletmenin kontrolü dışında güçleri ve gelişen olayları ifade etmektedir. SWOT Analizi genel anlamda işletmenin iç ve dış koşullarının analizini kapsamaktadır. “Fırsatlar ve tehditler” işletmenin dış koşullarını, “güçlü ve zayıf yanlar” ise işletmenin iç koşullarını içermektedir. Her işetmenin kendi yönetim biçimine göre iç ve dış koşulları değişebilse dahi işletmeler için genel kabul görmüş bazı koşullar bulunmaktadır.
Aşağıdakilerin hangisi vizyon ile ilgili doğru bir ifade değildir?
Mark Lipton’a göre vizyon geleceğe odaklanmalı ve işletmeler için sağlam bir temel görevi görmelidir. Vizyon amaçlar ve hedefler gibi yıldan yıla dalgalanmalar göstermez aksine kalıcı bir vaattir.
Bileşenleri aşağıdaki gibi sınıflandırmak mümkündür.
Müşteriler: “işletmenin müşterileri kimlerdir?” işletmenin sunduğu ürün vehizmetlere değer atfeden müşterileridir. Bir tren yolu işletmesinin yaptığı iş taşımacılık ise internetin kullanımının yaygınlaşması ile birçok tren yolu işletmesinin internet hizmeti sunmaya başlaması bir tesadüf değildir. Misyon bildirgesinde taşımacılık işinin ilintili olduğu müşteriler de göz önünde bulundurulmalıdır.işletmenin sunduğu ürünler ve hizmetler: işletmenin sunduğu ürün ve hizmetlerin açıklanmasıdır. Günümüz işletmelerinde bu ürün ve hizmetlerin faydaları ön plana çıkmaktadır. Pazar/işletmenin rekabet alanı: Rekabet edilecek alanın belirlenmesi gereklidir; Avrupa ya da dünya geneli vb. Benlik kavramını yansıtması: işletmenin rekabetçi üstünlükleri ve temel yeteneklerinin avantajı belirtilmelidir. Toplumsal imaja önem vermek: işletmenin sosyal ve doğal çevreye karşısorumluluklarının ifade edilmesidir.