Pek çok problemi olan bir işletme için vizyon aşağıdakilerden hangisi olamaz?
Vizyon, işletmelerin pek çok sorusuna cevap vermelidir. Ancak gerçeğe yakınolmayan beklentiler; yönetim stratejileri ya da teknikleri ile ilişkilendirildiğinde bu işletmelere son nefesini veriyormuş hissi yaşatabilir. Vizyon mantıklı yönetimi destekler, söylenilen şeylerin hayata geçmesine ve davranışların hesap verilebilir olmasına olanak tanır. Bu yüzden bir vizyon asla işletmelerin problemleri için sihirli bir ilaç olarak görülmemelidir. Aksi takdirde işletmeler problemlerine mantıklı çözümler üretmek yerine bu sihirli ilaçtan çözüm üretmesini bekleyecek ve işletmeyi başarısızlığa sürükleyecektir. Bu nedenle sorunun doğru cevabı D seçeneğinde yer almaktadır.
I. Yön gösterirler
II. Sinerji yaratırlar
III. İşletmenin kâr elde etmesine katkı sağlarlar
IV. İşletme faaliyetlerinin denetlenmesini sağlarlar
V. Koordinasyona odaklanırlar
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri işletmelerin uzun dönemli amaç belirleme nedenleri olarak gösterilebilir?
Uzun dönemden kasıt, bir yıldan daha uzun bir süredir. Amaçlar işletmelerin başlaması için çok önemlidir çünkü;
• Yön gösterirler,
• değerleme yapmaya yardımcı olurlar,
• sinerji yaratırlar,
• öncelikleri ortaya koyarlar,
• koordinasyona odaklanırlar,
• faaliyetlerin etkin planlanması, örgütlenmesi, yöneltilmesi ve denetlenmesi için temel oluştururlar.
Aşağıdaki ifadelerden hangisi değerler kapsamında yer alır?
İşletmelerin sahip olduğu bazı değer ifadeleri müşteri odaklılık, güvenilirlik, duyarlılık, liderlik, verimlilik, ve yenilikçiliktir.
Bu süreçte işletmeyi etkileme potansiyeli olan çevresel eğilimler, olaylar ve faaliyetler serileri izlenir. Bu eğilimler genellikle çevresel tarama sürecinde gözden kaçan eğilimlerdir. İşletme, bu eğilimleri çoğu zaman tesadüfen görür ya da bu eğilimler dışsal kaynaklar tarafından işletme yöneticilerine sunulur.
Yukarıda özellikleri anlatılan kavram hangisidir?
Çevresel izleme sürecinde işletmeyi etkileme potansiyeli olan çevresel eğilimler, olaylar ve faaliyetler serileri izlenir. Bu eğilimler genellikle çevresel tarama sürecinde gözden kaçan eğilimlerdir. İşletme, bu eğilimleri çoğu zaman tesadüfen görür ya da bu eğilimler dışsal kaynaklar tarafından işletme yöneticilerine sunulur. Otomotiv sektörünü ele alırsak çevresel tarama sayesinde bazı eğilimleri görebiliriz. Ancak, söz konusu çevrenin yakından izlenmesi de ayrıca önemlidir. Örneğin, eğilimler çevresel tarama sonucunda belirlenmiş olmakla birlikte, Asya’daki, Orta ve Doğu Avrupa’daki ve Latin Amerika’daki satışların özel olarak izlenmesi gerekebilir. Çevresel izleme sayesinde işletmeler, rekabet değişkenleri çerçevesinde çevrelerindeki eğilimlerin ne kadar hızlı değiştiğini fark edebilirler.
İşletmenin gelecekte gerçekleşme olasılığı olan ve halen gerçekleşmekte olan çevresel değişimleri kestirmek üzere kendi faaliyet gösterdiği çevresini sürekli olarak taramasına ne ad verilir?
Çevresel Tarama Çevresel tarama, işletmenin gelecekte gerçekleşme olasılığı olan ve halen gerçekleşmekte olan çevresel değişimleri kestirmek üzere kendi faaliyet gösterdiği çevresini sürekli olarak taramasıdır. Başarılı bir çevresel tarama sayesinde işletme, önemli eğilimlere ve olaylara karşı duyarlı olur. Böylece bu eğilimlerin getirebileceği fırsatlara ya da tehditlere karşı rakiplerine göre daha hazırlıklı olma fırsatını yakalar.
I- Planlama faaliyetleri tek sefere özgüdür.
II- Örgütün daha küçük kısmını etkileyen faaliyetleri içine alır.
III- Birkaç kişilik küçük bir grubun katılımını gerektirebilir.
IV- Birkaç gün veya birkaç haftayı kapsar.
Taktik plan ile ilgili olarak yukarı verilen önermelerden hangisi/hangileri doğrudur?
Planlama faaliyetleri sürekliliği olan bir bütündür (stratejik, operasyonel,taktik). Bu bütün içinde taktik plan daha alt uçta yer alır. Örgütün daha küçük kısmını etkileyen faaliyetleri içine alır. Birkaç kişinin katılımını gerektirebilir (bir-iki kişi veya küçük geçici bir çalışma grubu). Birkaç gün veya birkaç haftayı kapsar.Endüstriyel bir örgüt, mevcut pazarını iki yıl içinde genişletmeyi hedefleyen(ülkenin başka şehirlerinde mağazalar açarak) stratejik bir plana sahip olabilir.
Stratejik yönetim bağlamında stratejik planlarla birlikte iki tür planlamadan daha söz edilmektedir. Bunlar; operasyonel planlama ve taktik planlama şeklindedir. İşletmeler, stratejik plan ile ortaya koyduğu hedeflere ulaşmak için operasyonel ve taktik planlardan da yararlanmaktadır. Buna göre bir otel işletmesinin, pazar alanını yani ziyaretçi aldığı ülke sayısını genişletmek gibi stratejik bir planı olduğunu varsayalım. Bu durumda aşağıdaki planlardan hangisi operasyon planlama bağlamında yerine getirilmesi gereken bir faaliyet olur?
Yukarıdaki açıklama dikkate alındığında stratejik planlar genel çerçeveyi ortaya koyarken, operasyonel planlar bu çerçeve içinde kalarak planın gerçekleşmesi için hedefler belirlemekte ve son olarak taktik planlar ise operasyonel planların gerçekleştirilmesi için planları ortaya koymaktadır. Dolayısıyla otel işletmesinin stratejik planı farklı ülkelerden ziyaretçi çekmek olduğu düşünüldüğünde, bu planı gerçekleştirmeye dönük operasyonel plan ise en az beş ülkeden daha ziyaretçi ağırlamak şeklinde gerçekleşmektedir. Diğer planlamalar ise operasyonel planlama çerçevesinde belirlenen ülkelerde taktiksel planlamalar olarak değerlendirilebilir.
İşletmenin performansının ölçülmesi strateji oluşturmanın iç çevre analizi boyutuyla ilgilidir. Diğer seçenekler ise strateji oluşturmanın dış çevre analizi boyutu ile ilgilidir. Doğru cevap A'dır.
Küresel ısınma genel çevre unsurlarından biri olan ekolojik faktörlerin bir unsurudur. Cevap E'dir.
Strateji oluşturma aşamasının boyutlarından olan iç çevre analizi; takım çalışmasına uygun, yeniliklere açık bir örgüt kültürü, teknolojik üstünlük ve sermaye birikimi sağlmayı hedefler. Doğru cevap D'dir.
Sosyal faktörler, yaş dağılımı, işgücüne katılım vb. faktörlerdir. Politik faktörler, vergi programları, adil rekabet kararları vb.dir. Teknolojik faktörler, Ürün ve hizmetlerin geliştirilmesi denildiğinde akla gelir. Ekolojik faktörler, toprak, hava, su ile ilgili faktörlerdir. Ekonomik faktörler, enflasyon oranları, işsizlik oranları vb. unsurları içerir. DOğru cevap A şıkkıdır. Politik faktörler: Politik kısıtlar, adil rekabet kararları, antitröst kanunları, vergi programları, asgari ücrete ilişkin düzenlemeler vb. unsurları kapsar. Cevap A şıkkıdır.
I-Çevresel tarama
II- İstihbari rekabet
III-Çevresel izleme
IV-Stratejik plan
Yukarıdakilerden hangileri tahmin sürecinin girdilerindendir?
Tahmin sürecinin girdileri çevresel tarama, çevresel izleme ve rekabetçi izleme şeklinde sıralanabilir.
I. Coğrafi genişleme
II. Pazara nüfuz etme
III. Ürün geliştirme
Yukarıdakilerden hangileri yaygın olarak başvurulan işletme stratejileridir?
En fazla başvurulan işletme stratejileri arasında coğrafi genişleme, ürün geliştirme, pazara nüfuz etme, pazar geliştirme, işletme varlıklarından bir kısmının elden çıkarılması, bazı işlerden çıkılması, ortak girişimler yaratma bulunur.